Fotografia de joieria
La fotografia de joieria probablement sigui una de les especialitats fotogràfiques més complexes que existeix dins del sector de la fotografia de producte. Sens dubte es podria considerar que, qui domina la fotografia de joieria, és també un bon expert en la resta de disciplines fotogràfiques del sector comercial, publicitari o empresarial.
Si en la fotografia de producte és fonamental representar correctament cada element per tal de aconseguir vendes, en la fotografia de joieria la realització ha de ser impecable. Més que mai, l’art de dominar professionalment la llum i la perspectiva en l’espai s’esdevé imprescindible.
Com dominar la llum en la fotografia de joieria…
Per distingir les formes en l’espai cal la llum. En la fotografia de joieria, la llum s’esdevé una de les principals eines del fotògraf professional. Dominar la llum és essencial per assolir el resultat visual esperat.
Un dels principals reptes per al fotògraf de joieria i bijuteria és aconseguir que l’observador interpreti correctament totes les textures i tipus de materials: metalls brillants o mats, daurats i platejats, cristalls, gemmes polides o facetades, diamants, brillants (diamants tallats), amb les seves brillantors, centelleigs, transparències i textures.
Per dominar aquesta disciplina, més enllà de l’experiència i la professionalitat, també calen eines molt apropiades.
Eines per a il·luminació de joies
Un gran repte en la fotografia de joies es evitar els reflexos indesitjats.
Al fotografiar una peça, sobretot si és molt brillant, apareix tot el que l’envolta, inclosa la càmera i el fotògraf. Per solucionar això, es poden trobar a la venda gran varietat de gadgets, invents i multitud de caixes de llum, que en principi estan especialment dissenyats per resoldre aquest problema, però en la majoria de casos ho resolen poc o ni tan sols ho aconsegueixen.
A estudi16 tots els anys d’experiència en el camp de la fotografia de joieria ens han permès disposar d’un sistema propi i únic, creat i dissenyat per Marc Sellares, que elimina els escaires, costures, juntes i zones fosca de la caixa de llum, proporcionant un ràpid i efectiu domini de la il·luminació sense interferències, aconseguint disminuir els temps de producció i així reduir els costos per tal d’oferint un millor resultat.
Però amb una correcta il·luminació no ni ha prou si en la imatge no s’interpreten correctament les formes de les peces.
La perspectiva fotogràfica en joieria
La imatge fotogràfica és en 2D. Si bé és la il·luminació la que aconsegueix que l’ull humà interpreti les formes en 3D gràcies al contrast tonal (llums i ombres), és imprescindible dominar la perspectiva fotogràfica per tal de mostrar la forma correcta de les peces.
L’ésser humà reconeix els objectes per comparació amb les formes bàsiques que té emmagatzemades a la memòria. Un enquadrament erroni pot falsejar críticament la preceptiva d’una peça de manera que la nostra ment la interpreti amb una forma totalment errònia.
Una mostra significativa d’això són les famoses il·lusions òptiques que tant abunden per la xarxa. Un impressionant exemple d’això és el videoclip d’Ok Go realitzat només amb trucs de de perspectiva, sense cap ajuda digital.
Per aconseguir un enquadrament efectiu i una perspectiva adequada, cal una gran experiència en fotografia i molta preparació i enginy per subjectar les peces de forma funcional. Però a més són imprescindibles eines molt professionals, com ara els objectius macro d’alta precisió.
Objectius adequats per a la fotografia joies.
Les peces de joieria solen ser de mida força reduïda, per aquesta raó, cal utilitzar objectius macro específicament dissenyats per enfocar correctament a una distància molt petita i de aquesta manera aconseguir la màxima qualitat en una relació de 1: 1 (mida real).
Però disposar d’un objectiu de aquestes característiques, no eximeix d’estalviar-se batallar amb la física i l’òptica. En realitzar imatges molt augmentades ens trobem amb l’inconvenient d’una profunditat de camp molt reduïda (imatge que només mostra clara i enfoca una mínima part de les peça).
El cervell humà tendeix a interpretar les imatges amb profunditat de camp molt reduïda, com les que és corresponen a objectes petits. Un exemple molt visual d’això és una altra il·lusió òptica, molt famosa també a internet: La tècnica del Tilt Shift amb el efecte Scheimpflug .
Per aquesta raó, la forma lògica de mostrar una peça de joieria, seria mostrar-la desenfocada en gran part, però una imatge d’aquest tipus només és útil en un sentit estètic (publicitat, portades, Sliders, …)
No obstant i això, si necessitem la imatge per a la venda en catàlegs o webs eCommerce, no hi ha més remei que mostrar tota la peça completament enfocada perquè el client la visualitzi íntegrament. Això només es pot solucionar mitjançant la combinació de tècnica fotogràfica i molta postproducció digital.
Per aquesta raó també cal una bona postproducció digital per obtenir una imatge final efectiva i correcta.
Retoc digital per a la fotografia de joies
Una completa i elaborada postproducció digital s’esdevé imprescindible per tal d’obtenir una correcte imatge de joieria: muntatge de múltiples preses per a una profunditat de camp completa, equilibrat dels nivells de llum i color, ombres ben situades i reflexos lògics per a el correcte posicionament visual de la peça, siluetejats molt precisos per a substitució i homogeneïtzació de fons, i sobretot molt retoc de correcció d’imperfeccions.
A simple vista una peça de joieria sembla perfecta, però per la seva grandària, podríem parlar gairebé de fotografia microscòpica. Per molt que s’hagin polit i netejat minuciosament les peces per a la sessió fotogràfica, apareixen multitud de defectes i ratllades que només es poden corregir digitalment amb un retoc expert.
En les següents imatges, es pot veure la diferència entre un anell subjectat amb les mans sense postproducció (només els dits, de qui el subjecta, ja donen una idea del que s’ha comentat) i la mateixa imatge després d’un procés de retoc digital.
Preu i qualitat
Les joies són elements de gran valor per diverses raons: els materials usats, l’elaboració artesanal i la realització per part d’autèntics artistes i reconeguts dissenyadors,… És raonable acceptar dons que el seu preu, tant de costos com de venda, siguin inevitablement elevats. Per aquesta raó també sembla lògic pensar que sigui imprescindible un bon fotògraf professional, experimentat en aquest camp, per representar-les gràficament com es mereixen.
Com ja hem vist, la producció fotogràfica d’una peça de joieria és complexa i molt elaborada. Tot i així els costos d’obtenir una imatge de qualitat solen estar molt per sota dels costos de realització de les pròpies peces. Costos que es rendibilitzen immediatament en augmentar les vendes quan es mostren de forma atractiva i sobretot ben representades.
En estudi16 portem molts anys especialitzats en fotografia de joieria. Aquesta experiència no només ens permet oferir la millor qualitat sinó que ens permeten agilitzar les produccions reduint els costos i els temps de lliurament les imatges.
© Copyright Marc Sellarès.
DISSENY I IMATGES PROPIETAT DE MARC SELLARÈS. PROHIBIDA LA REPRODUCCIÓ TOTAL O PARCIAL.